Aby zaoszczędzić, wiele osób wybiera proste rozwiązania – od energooszczędnych żarówek po sprzęt AGD, który zużywa mniej energii. Warto jednak rozważyć skorzystanie z programu "Czyste Powietrze", który w 2025 roku przeszedł istotne zmiany.

Program oferuje możliwość uzyskania dofinansowania, które w przypadku najwyższego poziomu wsparcia może wynieść nawet 135 000 zł. Warto zapoznać się z dodatkowymi szczegółami, ponieważ wśród wymagań znajdują się także pewne zależności, które warto poznać.


Wyceń swoją instalację w 3 prostych krokach!

Czym jest dofinanoswanie Czyste Powietrze?


Program "Czyste Powietrze" funkcjonuje w Polsce od 2018 i ma na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Najczęściej odpowiedzialne za to są przestarzałe źródła ciepła oraz paliwa niskiej jakości.

Decydując się na udział w programie, możesz nie tylko obniżyć koszty za prąd i ogrzewanie, ale także mieć realny wpływ na jakość powietrza, którym oddychasz.

Wsparciem objęte są m.in.:

  • termoizolacja budynku – docieplenie ścian, stropodachów i poddaszy,
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
  • montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.

Jak widać, program oferuje wiele możliwości. Warto zastanowić się, które rozwiązania będą najbardziej odpowiednie, aby skorzystać z niego w pełni. 


Jakie są główne zmiany ogłoszone pod koniec 2024 roku?


W ramach programu "Czyste Powietrze" zauważono liczne nadużycia, które były wykorzystywane przez nieuczciwych wykonawców. W związku z nadchodzącymi zmianami postanowiono wprowadzić następujące zmiany:

  • zakończenie finansowania w pełnej wysokości na kilka domów, ponieważ często występowały zawyżone rachunki, które były wykorzystywane do wyłudzania wyższych dofinansowań,
  • wykonawcy nadużywali także zawyżania kosztów usług i materiałów, na podstawie których pobierali zaliczki, a następnie firma „zniknęła z rynku”, pozostawiając odpowiedzialność na końcowym kliencie.

W ramach nowych zmian zaplanowano również wprowadzenie nowych operatorów, w tym gmin, które będą wspierać gospodarstwa domowe w przeprowadzaniu inwestycji. Pomoc ta ma obejmować cały proces – od planowania po rozliczenie, co ma na celu zmniejszenie ryzyka oszustw. Ponadto, w ramach realizacji programu, planowane jest udostępnienie listy wykonawców, którzy najlepiej wykonali swoje obowiązki, aby ponownie zadbać o interesy obywateli.

Nowe zasady wprowadzone w ramach programu "Czyste Powietrze" mają na celu uproszczenie procesu pozyskiwania finansowania. Przede wszystkim, skorzystasz na tym w zakresie obsługi wniosków i rozliczeń, same procesy będą przebiegać szybciej. Dodatkowo, Ministerstwo Klimatu planuje powołanie rządowego Komitetu Koordynacyjnego, który pomoże synchronizować działania administracji publicznej, zwiększając tym samym skuteczność realizacji programu.


Wpisz swój adres i otrzymaj darmową wycenę!


Kto może złożyć wniosek i jak to zrobić?


Czas omówić najważniejsze zasady oraz wymagania, bez których nie będzie możliwe uzyskanie dofinansowania w ramach programu „Czyste Powietrze”. Program ten skierowany jest przede wszystkim do właścicieli domów jednorodzinnych, w których przeciętny dochód nie przekracza 2651 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego i 1894 zł w gospodarstwie wieloosobowym. Aby z niego skorzystać, musisz być właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości oraz posiadać pisemne oświadczenia pozostałych współwłaścicieli, jeśli budynek ma kilku właścicieli.

W kwestii finansowania przewidziano dwie główne formy wsparcia: dotację oraz dotację na częściową spłatę kredytu. Obie opcje są bezpieczne i elastyczne, dzięki temu każdy, kto zdecyduje się na udział w programie, może wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie.

Nie bez znaczenia są również terminy, które należy mieć na uwadze. Nowa odsłona programu będzie realizowana od 31 marca 2025 roku. Podpisywanie umów będzie możliwe do 31 grudnia 2027 roku, natomiast realizacja prac powinna zakończyć się najpóźniej w 2029 roku. Finansowanie objętych umową działań także obowiązuje do 31 grudnia 2029 roku, dlatego warto odpowiednio zaplanować inwestycję i nie odkładać decyzji na ostatnią chwilę.

Wniosek o dofinansowanie można złożyć na dwa sposoby – przez Internet lub w urzędzie. Specjalnie przygotowana platforma internetowa ułatwia cały proces, jednak dla osób preferujących bardziej tradycyjne rozwiązania istnieje możliwość osobistego złożenia dokumentów w urzędzie. Przed przystąpieniem do składania wniosku warto dokładnie zapoznać się ze wszystkimi wymaganiami, aby uniknąć błędów i przyspieszyć cały proces.


Składasz wniosek osobiście? Pamiętaj o tych rzeczach


Jeśli zdecydujesz się złożyć wniosek w urzędzie, konieczne będzie wcześniejsze przygotowanie i wydrukowanie dokumentu. W tym celu warto skorzystać z Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD) – jest on niezbędny, jeśli ubiegasz się o dotację z prefinansowaniem. Jeśli natomiast starasz się o podwyższone lub najwyższe finansowanie, konieczne będzie posiadanie skanu zaświadczenia uprawniającego do wyższego dofinansowania.

Dodatkowo pamiętaj o kilku kluczowych kwestiach:

  • Zaświadczenie o dochodach nie może być starsze niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku.
  • Księga wieczysta – jeśli nie posiadasz, konieczny będzie inny dokument potwierdzający prawo własności domu.
  • Zgoda współwłaścicieli – jeśli budynek ma kilku właścicieli, wymagane jest pisemne potwierdzenie zgody na realizację przedsięwzięcia, wraz z danymi i podpisami wszystkich współwłaścicieli.
  • Wspólność majątkowa – jeśli jesteś w związku małżeńskim i obowiązuje wspólność majątkowa, niezbędna będzie zgoda współmałżonka na zaciągnięcie zobowiązań w ramach umowy o dofinansowanie. Dokument musi zawierać dane i podpis współmałżonka.

Mimo że wniosek składasz osobiście, konieczne jest również założenie konta i zalogowanie się na stronie GWD. Wniosek należy wypełnić online zgodnie z instrukcją, a następnie wydrukować i podpisać. Gotowy dokument składa się w siedzibie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW), jego oddziale lub w urzędzie gminy, jeśli zawarła ona porozumienie z WFOŚiGW.

Pamiętając o tych zasadach, unikniesz niepotrzebnych opóźnień i sprawnie przejdziesz przez proces składania wniosku.


Robisz to przez Internet? Oto kilka prostych kroków


Jeśli zdecydujesz się na szybszą drogę i złożysz wniosek online, nadal musisz skorzystać ze strony gwd.nfosigw.gov.pl. Wymagane dokumenty pozostają takie same, jednak dodatkowo konieczne będzie posiadanie możliwości logowania do profilu zaufanego.

Na stronie znajdziesz szczegółowe informacje dotyczące wszystkich niezbędnych dokumentów. Będziesz musiał załączyć je w formie skanów lub plików PDF podczas składania wniosku do programu „Czyste Powietrze”.


Czyste powietrze i panele fotowoltaiczne


W ramach programu „Czyste Powietrze” nie będzie dostępna możliwość uzyskania dofinansowania na instalację paneli fotowoltaicznych

Informacja pochodzi bezpośrednio od NFOŚiGW, które zakomunikowało “przygotowywana nowa odsłona programu Czyste Powietrze nie przewiduje możliwości uzyskania dofinansowania na instalacje PV”. Fundusz w ramach programu “Czyste Powietrze” chce skupić się na wymianie źródeł ciepła na bardziej ekologiczne. Dodatkowo ważną kwestią pozostaje izolacja termiczna budynku, tak aby obiekt w pełni wykorzystywał potencjał nowych urządzeń.

panele fotowoltaiczne polska Otovo

NFOŚiGW podkreśla, że dofinansowanie na panele słoneczne jest możliwe w ramach programu “Mój prąd”. Jak widać stopniowo rozdzielane są programy, aby obywatel mógł podjąć decyzje w zależności od własnych potrzeb.

Jeśli zastanawiasz się nad montażem paneli fotowoltaicznych, warto również sprawdzić możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Dzięki niej można odliczyć od podatku PIT część kosztów poniesionych na zmniejszenie zapotrzebowania budynku na energię cieplną. Ulga termomodernizacyjna to nie wszystko, ponieważ będąc przedsiębiorcą możesz odliczyć fotowoltaikę od podatku.


Wpisz swój adres i otrzymaj darmową wycenę!


Czyste powietrze i pompy ciepła


Przy okazji modernizacji domu i maksymalnego wykorzystania dotacji z programu „Czyste Powietrze”, warto rozważyć montaż pompy ciepła. W tym zakresie wprowadzono istotne zmiany, które warto znać przed podjęciem decyzji.

Najważniejsza z nich to obowiązkowy audyt energetyczny w przypadku wyboru pompy ciepła. Jego celem jest sprawdzenie, czy inwestycja faktycznie przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej budynku.

Dodatkowo, do 31 grudnia 2024 r. wprowadzono czasową możliwość wpisania na listę ZUM pomp ciepła, które posiadają europejskie znaki jakości, takie jak:

  • EHPA Q,
  • HP KEYMARK,
  • EUROVENT.

Decydując się na pompę ciepła, warto również zadbać o odpowiednie ocieplenie całego budynku. Jeśli izolacja jest niewystarczająca, pompa ciepła będzie musiała pracować intensywniej, co przełoży się na wyższe rachunki za energię elektryczną. Dlatego termomodernizacja jest kluczowym elementem skutecznego wykorzystania tej technologii.

W ramach programu „Czyste Powietrze” można otrzymać dodatkowe 1 200 zł dofinansowania na audyt energetyczny, który pokrywa do 100% kosztów kwalifikowanych. Taki audyt pomoże określić, jakie działania są najbardziej opłacalne dla Twojego domu. Dodatkowo na samą pompę ciepła, możesz otrzymać nawet 7 800 zł dotacji!

Dodatkowo, od 14 czerwca 2024 r. wprowadzono nową zasadę: 

  • Tylko pompy ciepła oraz kotły zgazowujące drewno i kotły na pellet o podwyższonym standardzie, które znajdują się na liście zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM: lista-zum.ios.edu.pl), będą kwalifikować się do dofinansowania.

Dzięki tym zmianom inwestorzy zyskują pewność, że wspierane finansowo urządzenia spełniają najwyższe standardy efektywności i jakości.


Inne istniejące dotacje


Program “Czyste Powietrze” to jeden z największych obecnie dostępnych programów. Są jednak jeszcze inne dotacje, na które warto zwrócić uwagę, w tym program “Mój prąd”. Prawdopodobnie jest to jeden z najbardziej znanych programów, którego obecnie zrealizowano już sześć odsłon.

Kolejną wartą uwagi inicjatywą jest program „Moje Ciepło”, skierowany do właścicieli nowych budynków jednorodzinnych. W ramach tego programu można uzyskać do 30% lub nawet do 45% kosztów kwalifikowanych, przy czym maksymalna kwota dofinansowania wynosi 21 000 zł na jedną inwestycję.

Warto pamiętać, że wnioski do programu „Moje Ciepło” można składać do 31 grudnia 2026 roku lub do wyczerpania środków. Jeśli więc rozważasz zakup i montaż pompy ciepła, warto działać wcześniej, aby skorzystać z dostępnych funduszy.


Podsumowanie


Program „Czyste Powietrze” to ogromna inicjatywa, która realnie przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Polski. Choć proces składania wniosków może wydawać się skomplikowany ze względu na dużą liczbę wymaganych dokumentów i formalności, to znajomość kluczowych informacji znacznie upraszcza cały proces. Przy odpowiednim przygotowaniu skorzystanie z dofinansowania staje się łatwiejsze, a efekty modernizacji domu będą odczuwalne przez lata.

Wyceń instalację!
Pomyślnie zasubskrybowałeś Blog - Wszystko o fotowoltaice | Otovo.pl
Witaj ponownie! Pomyślnie zalogowano.
Świetnie! Pomyślnie zarejestrowano.
Twój link wygasł
Sukces! Sprawdź swój e-mail i kliknij link, aby zakończyć logowanie.